Vi använder cookies för att förbättra användarupplevelsen och optimera vår webbsida.  Genom att använda webbplatsen godkänner du användningen cookies på circlek.se. Läs mer om cookies på circlek.se.

OK

Varumärkesbytet är klart

Den sista Statoilstationen är nu omskyltad till Circle K och med det är nu 490 fullservice- och truckdieselstationer runtom i Sverige färdiga. Sedan varumärkesbytet inleddes för ett år sedan har 1750 skyltar bytts och 2000 nya flaggor hissats.

Samtliga Circle K-stationer i Sverige går nu i färgerna rött, vitt och orange och det nya varumärket är väl etablerat bland kunderna. Sedan Statoil blev Circle K har det skett fler än 71 miljoner köp i butik. 11 miljoner koppar kaffe har serverats, drygt 11 miljoner korvar har sålts och 21 kilometer nya skyltar har förändrat färgen längs med de svenska vägarna.

Det har varit ett händelserikt år för oss och vi är oerhört glada över hur väl vårt nya varumärke tagits emot på den svenska marknaden. Förändringen har gett oss energi att utveckla vårt kunderbjudande och vår service ännu mer. Kunderna som kommer till Circle K ska känna att de hittar det som behövs för ett enkelt liv i farten, säger Morgan Wiktorsson, VD på Circle K Sverige.

Circle K har under det nya varumärket fortsatt att utveckla kunderbjudandet med nytänkande från den globala verksamheten i kombination med det kunderna efterfrågar lokalt. Under året har flera nya produkter lanserats och flera pilotprojekt har startats upp. Bland annat har den första flaggskeppsstationen i Märsta utanför Stockholm öppnats. Där testas drive thru, självbetjäning och dagsfärsk mat som tillreds på stationen.

Vad har förändrats?

Statoil Fuel & Retail köptes år 2012 av den kanadensiska koncernen Couche-Tard, ett av världens ledande servicehandelsföretag. Licensen att använda namnet Statoil blev därmed begränsad i tid, eftersom namnet ägs av Statoil ASA. Bakgrunden till att det blev Circle K var att samla verksamheten under ett och samma varumärke. Circle K är koncernens största och mest internationella varumärke som nu har över 100 000 engagerade medarbetare och cirka 11 700 stationer/butiker i 23 länder över hela världen.

Under året har vi gjort förbättringar i kundupplevelsen i och runt våra stationer och i erbjudanden inom mat, fika och kaffe. Vi har förändrats samtidigt som det är viktigt för oss att behålla och jobba vidare med det som vi vet att våra kunder uppskattar. Att besöka oss på Circle K ska gå snabbt, vara enkelt och trevligt. Det är något som vi jobbar hårt med i varje kundmöte så att alla våra kunder ska uppleva det, säger Morgan Wiktorsson, VD på Circle K Sverige.

Circle K under ett år i siffror:
Cirka 11 miljoner koppar kaffe har sålts
Cirka 2000 nya flaggor har hissats
Över 11 miljoner korvar har sålts
Cirka 21 kilometer nya skyltar har satts upp

Om du har ytterligare frågor om namnbytet till Circle K så kan du  kontakta oss på tel. 08-429 63 00.

Om Circle K Sverige AB

Circle K Sverige AB har cirka 770 drivmedelsstationer anpassade för både personbilar och tung trafik. Av dessa är 300 fullservicestationer där vi erbjuder drivmedel som tar dig längre, fräsch och näringsriktig mat, gott ekologiskt kaffe på nymalda Fairtrademärkta bönor, biluthyrning, biltvätt och spolarvätska på pump.

Circle K Sverige säljer och distribuerar bensin, diesel, fordonsgas, E85 och HVO100, samt erbjuder snabbladdning för elbilar vid ett antal stationer. I Sverige finns 5 operativa depåer.

Ungefär 3300 medarbetare arbetar på våra stationer och kontor över hela landet. Huvudkontoret för Circle K Sverige ligger i Stockholm.

Vi var tidigare Statoil Fuel & Retail Sverige AB men har under 2016/2017 bytt namn till Circle K Sverige AB och varumärke till Circle K.

Circle K Sverige är en del av den Kanadensiska koncernen Alimentation Couche-Tard Inc (Couche-tard) som är ett världsledande servicehandelsföretag med huvudkontor i Laval, Kanada.

Statoil byter namn till Circle K

Historien om varumärket Circle K

Tog sin början i i El Paso, Texas, år 1951 då en entreprenör vid namn Fred Hervey förvärvade tre stycken Kay Food-affärer från restaurangägaren Kay Misenheimer. Herveys butiker drevs ungefär som den tidens populära bio- och restaurangupplevelser, och kallade sin nya verksamhet Kay’s Drive-In Food Service.

Stäng

Ändra språk