Vi använder cookies för att förbättra användarupplevelsen och optimera vår webbsida.  Genom att använda webbplatsen godkänner du användningen cookies på circlek.se. Läs mer om cookies på circlek.se.

OK

Varumärkesbytet är klart

Den sista Statoilstationen är nu omskyltad till Circle K och med det är nu 490 fullservice- och truckdieselstationer runtom i Sverige färdiga. Sedan varumärkesbytet inleddes för ett år sedan har 1750 skyltar bytts och 2000 nya flaggor hissats.

Samtliga Circle K-stationer i Sverige går nu i färgerna rött, vitt och orange och det nya varumärket är väl etablerat bland kunderna. Sedan Statoil blev Circle K har det skett fler än 71 miljoner köp i butik. 11 miljoner koppar kaffe har serverats, drygt 11 miljoner korvar har sålts och 21 kilometer nya skyltar har förändrat färgen längs med de svenska vägarna.

Det har varit ett händelserikt år för oss och vi är oerhört glada över hur väl vårt nya varumärke tagits emot på den svenska marknaden. Förändringen har gett oss energi att utveckla vårt kunderbjudande och vår service ännu mer. Kunderna som kommer till Circle K ska känna att de hittar det som behövs för ett enkelt liv i farten, säger Morgan Wiktorsson, VD på Circle K Sverige.

Circle K har under det nya varumärket fortsatt att utveckla kunderbjudandet med nytänkande från den globala verksamheten i kombination med det kunderna efterfrågar lokalt. Under året har flera nya produkter lanserats och flera pilotprojekt har startats upp. Bland annat har den första flaggskeppsstationen i Märsta utanför Stockholm öppnats. Där testas drive thru, självbetjäning och dagsfärsk mat som tillreds på stationen.

Vad har förändrats?

Statoil Fuel & Retail köptes år 2012 av den kanadensiska koncernen Couche-Tard, ett av världens ledande servicehandelsföretag. Licensen att använda namnet Statoil blev därmed begränsad i tid, eftersom namnet ägs av Statoil ASA. Bakgrunden till att det blev Circle K var att samla verksamheten under ett och samma varumärke. Circle K är koncernens största och mest internationella varumärke som nu har över 100 000 engagerade medarbetare och cirka 11 700 stationer/butiker i 23 länder över hela världen.

Under året har vi gjort förbättringar i kundupplevelsen i och runt våra stationer och i erbjudanden inom mat, fika och kaffe. Vi har förändrats samtidigt som det är viktigt för oss att behålla och jobba vidare med det som vi vet att våra kunder uppskattar. Att besöka oss på Circle K ska gå snabbt, vara enkelt och trevligt. Det är något som vi jobbar hårt med i varje kundmöte så att alla våra kunder ska uppleva det, säger Morgan Wiktorsson, VD på Circle K Sverige.

Circle K under ett år i siffror:
Cirka 11 miljoner koppar kaffe har sålts
Cirka 2000 nya flaggor har hissats
Över 11 miljoner korvar har sålts
Cirka 21 kilometer nya skyltar har satts upp

Om du har ytterligare frågor om namnbytet till Circle K så kan du  kontakta oss på tel. 08-429 63 00.

Om Circle K Sverige AB

Circle K Sverige AB har cirka 700 drivmedelsstationer anpassade för både personbilar och tung trafik. 300 av dessa är fullservicestationer som erbjuder drivmedel, biltvätt, kaffe, mat och dryck. 

Verksamheten består av utveckling, försäljning och distribution av bensin, diesel, fordonsgas och E85. I Sverige finns 5 operativa depåer. Vårt nät av fullservicestationer finns över hela landet och erbjuder förutom drivmedel, service, kunskap, fräsch och näringsriktig mat på vägen, gott ekologiskt kaffe på nymalda Fairtrademärkta bönor, biluthyrning, biltvätt och spolarvätska på pump.

Ungefär 3300 medarbetare arbetar på våra stationer och kontor över hela landet.

Vi var tidigare Statoil Fuel & Retail Sverige AB men bytte i april 2016 namn till Circle K Sverige AB. Stationerna i Sverige bytte varumärke till Circle K med start i maj 2016 till maj 2017.

Servicekontoret för Circle K Sverige ligger i Stockholm.

Statoil byter namn till Circle K

Historien om varumärket Circle K

Tog sin början i i El Paso, Texas, år 1951 då en entreprenör vid namn Fred Hervey förvärvade tre stycken Kay Food-affärer från restaurangägaren Kay Misenheimer. Herveys butiker drevs ungefär som den tidens populära bio- och restaurangupplevelser, och kallade sin nya verksamhet Kay’s Drive-In Food Service.

Stäng

Ändra språk