Image
Circle K skylt över stad
Image
Circle K och utsikt
Frågor & svar

Vanliga frågor om biluthyrning

Vad kostar en hyrbil? Vad gäller när jag hyr en bil eller ett släp? Har ni envägshyra på era hyrsläp? Här har vi samlat frågor och svar tillsammans med information som är värt att veta när du hyr hos oss.

Bra att veta innan du bokar

  • Har ni envägsuthyrning för bilar, lastbilar eller släp?

    Vi har inte envägsuthyrning vilket innebär att bilen/lastbilen måste hämtas och lämnas tillbaka på samma station. För släp däremot så samarbetar vi med Brenderup Rental som erbjuder envägssläp på ett stort antal depåer runt om i landet, det vill säga både hos oss och hos andra aktörer. Du kan besöka deras hemsida onewayrental.se för vidare information om vart det finns släp för envägsuthyrning

  • Vad kostar det att hyra en bil?

    Hos Circle K Biluthyrning garanteras du alltid vårt lägsta pris. Systemet räknar ut det för dig fördelaktigaste priset utifrån din hyreslängd och körsträcka. Vår unika prismodell där trängselskatt i Sverige alltid ingår ger dig ett enkelt och prisvärt erbjudande. Boka hyrbil eller hyrsläp online. Här kan du söka tillgänglighet och pris för att snabbt få svar på beräknad kostnad utifrån dina önskemål. Här finns alla våra prislistor. Kostnad för förbrukat drivmedel tillkommer. Vid försäkringsuthyrning gäller separat prislista. Kontakta stationen för information.

  • Information om våra hyresvillkor

    Den som står som hyrestagare på kontraktet måste uppvisa ett giltigt körkort samt betala hyran med ett kredit/bankkort i sitt namn. Det går bra att betala med ett digitalt kort i sin mobil eller klocka. I samband med bokning och utlämning av person- eller lastbil gör vi en kundkontroll mot Creditsafe och Biluthyrarna Sveriges register. Kundkontroll av extraförare sker också mot Biluthyrarna Sveriges register. 

     

  • Hur fungerar er skadekostnadsreducering?

    Du behöver teckna en separat skadekostnadsreducering eftersom den inte automatiskt ingår i din hyra när du hyr personbil, minibuss eller lastbil. På så sätt begränsar du din ersättningsskyldighet om olyckan är framme. Skadekostnadsreducering friskriver inte dig från ersättningsskyldighet om du varit vårdslös.

  • Vad händer om jag råkar ut för en olycka med hyrbilen?

    Om du tecknat skadekostnadsreducering och råkar ut för en försäkringsskada och är vållande, betalar du 3000:- för varje enskilt skademoment. Hyrestagaren är alltid skyldig att göra en skadeanmälan i samband med skada på bilen, samt polisanmäla händelsen vid behov. Om du är under 24 år tillkommer ett ungdomstillägg om 2500:-. Stationen äger rätt att ta ut skälig avgift för att åtgärda skador uppkomna vid t.ex. felaktigt lastad lastbil, fläckad eller trasig klädsel, sönderbrutna reglage etc. Detsamma gäller om bilen måste saneras.

    Vid hyra av släp ingår skadekostnadsreducering i priset. Om du råkar ut för en försäkringsskada och är vållande, betalar du 1000:- för varje enskilt skademoment. För häst, båt och bilsläp betalar du 2500:-

  • Vilka kundkontroller gör ni?

    I samband med bokning gör vi kontroll mot Biluthyrarna Sveriges register. Här finns de som uppenbart misskött sina åtaganden i samband med en tidigare uthyrning. Finns du mot all förmodan med i detta register, så nekar vi dig att hyra. Vi kontrollerar även folkbokföringsadress samt betalningsanmärkningar och skuldsaldo hos Creditsafe. Vi godkänner inte postbox-adress.

  • Har ni någon åldersgräns för att hyra hos er?

    För vissa grupper har vi olika åldersgränser. 

    Komfort kombi (Ex: Volvo XC40, Peugeot 3008). 20 år
    Stor kombi (Ex: Volvo V60, Peugeot 5008). 20 år
    Stor kombi plus (Ex: Volvo V90, Volvo XC60) 24 år
    Minibuss (Ex: Peugeot Traveller, Toyota Proace). 20 år

    För övriga bilgrupper och släp är åldersgränsen 18 år.

  • Får jag köra utomlands med bilen eller släpet?

    Du får inte föra bilen eller släpet utanför Sveriges gränser utan ett skriftligt godkännande ifrån stationen.
    Circle K:s Biluthyrning rekommenderar generellt inte våra Circle K stationer att hyra ut bilar för utlandskörning. Anledningen är att vi inte har några biluthyrningskontor i utlandet som kan hjälpa till om du som kund får problem med bilen.
    Stationen kan i vissa fall välja att göra undantag och hyra ut bilen för utlandskörning. Då krävs alltid ett skriftligt godkännande från stationen, nedtecknad färdplan och i vissa fall grönt kort (försäkringsbrev). Ring i god tid till stationen som du planerar hyra hos för vidare information. Utlandskörning utan tillstånd debiteras med 5.000 kr. Vi använder oss av GPS-spårning på våra hyrbilar.

  • Vad kan man hyra hos er och vilken extrautrustning har era hyrbilar?

    Vi har ett brett utbud av personbilar, flytt- och lastbilar, minibussar och släp. Ett flertal av våra personbilar är miljöbilar som uppfyller kraven för miljöklassning alternativt gränsvärdena för utsläppsnivå. Utbudet varierar dock mellan våra stationer. Det innebär att vi inte kan garantera att alla stationer har alla bilgrupper eller modeller. Vissa bilar är extrautrustade med automatväxel och 4-hjulsdrift. Vi hyr inte ut extrautrustning som t.ex bilbarnstolar, skidboxar eller takräcke.

  • Får man övningsköra med era hyrbilar?

    Det är inte tillåtet att använda Circle K:s hyrbilar för övningskörning.

  • Får man ha husdjur i hyrbilen?

    Pälsdjur är förbjudna i våra bilar. Vi tar ut en extra avgift för sanering av bilen.

  • Får man röka i hyrbilen?

    Rökning är förbjudet i våra bilar.Vi tar ut en extra avgift för sanering av bilen.

  • Hur behandlar ni mina personuppgifter?

    Circle K behandlar hyrestagarens personuppgifter i ett datoriserat register för att kunna fullgöra sina förpliktelser och tillvarataga sina rättigheter enligt hyresavtalet. De personuppgifter som behandlas är namn, personnummer, körkortsinnehav, adress, telefonnummer och e-postadress. Vidare registreras uppgifter om hyresfordon, körsträcka, priser och villkor mm. Personuppgifterna används uteslutande i verksamheten och uppgifter lämnas inte ut till annan.

Bokning

  • Hur gör jag en bokning?

    Boka direkt här på hemsidan, Folkbokföringsadress i Sverige behövs. Du kan även ringa direkt till stationen du vill hyra hos för att få hjälp med bokningen. Kontaktuppgifter till våra uthyrningsstationer hittar du om du söker via vårt kartsök.

  • Hur bokar jag en bil om jag inte har ett svenskt personnummer?

    Utländska medborgare och personer med svenskt personnummer, men som inte har en folkbokföringsadress i Sverige kan inte boka bil via vår hemsida utan måste kontakta någon av våra stationer för att få hjälp med bokningen.

    Utländska medborgare måste vid uthämtningstillfället uppvisa ett giltigt pass och körkort och hyran ska betalas med ett kredit/bankkort i hyrestagarens namn. Körkort utfärdade i icke-latinskt alfabet (arabiska, kinesiska, japanska, kyrilliska o.s.v.) måste kompletteras med ett internationellt körkort.

    Har du svenskt personnummer och ett körkort från ett annat EES land måste du även uppvisa ett svenskt ID-kort eller pass.

    Vi accepterar som huvudregel inte äldre typer av papperskörkort även om de är giltiga i det land som de är utfärdade i. Körkortet ska vara utformat enligt EU-standard från 2013 i form av ett ”kreditkort” i plast med foto och krav på standardinformation som är lätt att känna igen och läsa i hela EU.

  • Kan man hyra bil med skyddad identitet?

    Personer med skyddad identitet kan inte stå på kontraktet som hyrestagare. 

  • Vad kostar det att hyra en bil?

    Hos Circle K Biluthyrning garanteras du alltid vårt lägsta pris. Systemet räknar ut det för dig fördelaktigaste priset utifrån din hyreslängd och körsträcka. Vår unika prismodell där trängselskatt i Sverige alltid ingår ger dig ett enkelt och prisvärt erbjudande. Boka hyrbil eller hyrsläp online. Här kan du söka tillgänglighet och pris för att snabbt få svar på beräknad kostnad utifrån dina önskemål. Här finns alla våra prislistor. Kostnad för förbrukat drivmedel tillkommer. Vid försäkringsuthyrning gäller separat prislista. Kontakta stationen för information.

  • Kan jag välja specifik bilmärke/modell på bilen jag vill hyra?

    På vår bokningssida kan du välja en bilgrupp men inte ett specifikt bilmärke eller modell. Se våra bilgrupper för personbilar HÄR.

  • Varför kan jag inte boka bil hos er?

    I samband med bokning gör vi kontroll mot Biluthyrarna Sveriges register. Här finns de som uppenbart misskött sina åtaganden i samband med en tidigare uthyrning. Finns du mot all förmodan med i detta register, så nekar vi dig att hyra. Vi kontrollerar även folkbokföringsadress samt betalningsanmärkningar och skuldsaldo. Om du är spärrad eller inte klarar vår kreditkontroll kan du inte hyra bil hos oss.

  • How do I book if I don`t have a Swedish personal number?

    Foreign citizens and people with a personal number not living in Sweden, can’t book using our booking site. You can make a reservation by calling the station that you would like to rent from and they will help you with your booking.

    Foreign citizens must bring a valid passport, drivers license and pay with a credit card in the renters´s name. Drivers licenses that are in non-latin alphabet (Arabic, Chinese, Japanese, Cyrillic etc.) has to also bring an international drivers license.

    If you have a Swedish personal number and a driver license from another EES country, you must also bring a Swedish ID or Passport which validates your personal number.

    As a rule, we do not accept older types of driver licenses in paper, even if they are valid in the country they were used in. The drivers license should be according to EU-standard from 2013 in the form of plastic “credit card” with a picture and contain the standard information.

    Payment must be done with the drivers physical credit-/bank card with their name on it, card in phone or smartwatch is not acceptable.

Avbokning & ändring

  • Vad gäller vid avbokning eller ändring av hyrestiden?

    Vi önskar att avbokning meddelas uthyraren senast 24 timmar innan bokad hyresperiod, detta gäller även om du vill minska hyresperiodens längd. Förlängning av hyresperioden kan endast godkännas av uthyrningsstationen, då annan kund kan ha bokat bilen. Någon återbetalning av del av hyra om man bokat bil, lastbil eller släp görs först för tidsperiod efter 24 timmar från tillfället då stationen från kund fick önskemål om ändring av hyrestid. Detta innebär även att någon återbetalning av del av hyra om man bokat lastbil eller släp ett dygn men inte använder fordonet ett dygn ej sker.

  • Hur avbokar jag en bil?

    För att själv avboka din bil eller ditt släp, klicka HÄR. Gäller endast bilar och släp som är bokade via vår hemsida. Du kan även avboka genom att ringa till din station.

  • Kan jag förlänga en hyra om jag vill ha bilen längre än avtalat?

    I dessa fall är det viktigt att kontakta stationen så att ingen bokat bilen efter din avtalade inlämningstid. Om stationen ger klartecken till att hyran kan förlängas kommer både tid och i vissa fall extra kilometer debuteras vid inlämning. Det är förbjudet vid straffansvar att bruka fordonet utanför hyrestiden.

Utlämning & återlämning

  • Vad ska jag tänka på när jag hämtar ut bilen?

    Ta med körkortet. Vi vill se att du äger rätt att framföra fordonet. Du måste uppvisa ett ”fysiskt” körkort eftersom vi inte godkänner intyg av något slag. Kontrollera att alla eventuella skador på bilen är noterade på hyreskontraktet när du hämtar ut bilen.

  • Kan fler personer köra bilen/lastbilen under hyrestiden?

    Alla personer som ska köra hyrbilen måste vara noterade på hyreskontraktet. Personerna måste vara med och kunna visa upp giltigt körkort vid uthämtningstillfället.

  • Hur betalar jag min hyrbil?

    Den beräknade hyran betalas i förskott vid utlämning av fordonet. Eventuella ändringar justeras vid återlämning. För personbilar och lastbilar skall betalning ske med hyrestagarens kredit-/bankkort. Det går bra att betala med ett digitalt kort i sin mobil eller klocka. Kontant förskottsbetalning accepteras endast vid hyra av släp. Förutom Circle K:s egna kort accepterar vi de vanligaste kredit-/bankkorten med VISA eller MasterCard-koppling. Vi kräver dubbla betalkort vid drop-in hyror av Komfort Kombi, Stor Kombi samt Stor Kombi plus.

  • Ingår drivmedlet när man hyr bil?

    Nej, bilen lämnas ut fulltankad och ska återlämnas fulltankad. En elbil lämnas enligt branschstandard ut med minst 80% laddning och kan lämnas tillbaka utan att laddas. Man måste dock kunna köra bilen till laddningsplatsen, annars debiteras hyrestagaren för en bärgning.

  • Ska bilen städas innan inlämning?

    Stationen har det stora ansvaret att städa bilarna innan utlämning. I hyresavtalet står det att bilen ska återlämnas i samma skick som den utlämnas. Om den är väldigt smutsig vid inlämning, t. ex. fläckar på klädsel eller massa skräp, ska hyrestagaren åtgärda detta innan inlämning. Om detta inte åtgärdas debiterar stationen kunden för sanering eller rekond.

Boka hyrbil eller släp

Oavsett om du är ute efter att hyra en bil, lastbil eller släp så har vi lösningen för dig.

Läs mer om vår biluthyrning

Här kan du läsa mer om vår biluthyrning och vårt utbud av bilar och släp. Du hittar allt från priser till vanligt förekommande frågor.