Image
Elladdningssymbol med blixt
Image
Elladdningssymbol med blixt

Vi laddar för framtiden

Vi har idag ett stort nätverk av snabbladdare längs med de störst trafikerade vägarna i Sverige

 Vi satsar på laddstolpar – nu växer nätet i Sverige

Circle K laddar för framtiden. Tillsammans med samarbetspartnern IONITY växer nu deras nät med laddstationer för elbilar i Sverige. De nya superladdstolparna kommer finnas vid omkring trettio av Circle K:s stationer.

2045 ska Sverige vara fossilfritt. I dag finns det omkring 80 000 elbilar i Sverige inkluderat laddhybrider och för att rusta för framtiden bygger nu Circle K ut sitt laddnät. Innan året är slut är ambitionen att drivmedelskedjan ska ha 140 snabbladdare varav 100 supersnabbladdare. De nya laddarna byggs tillsammans med samarbetspartnern IONITY.

– Vi bygger för framtiden och för att vara ledande när det kommer till laddning av el. Det här samarbetet ska knyta ihop Europa och vi kommer ha minst en laddstation var tolfte mil. Det blir framförallt vid de mest trafikerade vägarna i landet men också i de större städerna, säger Jenni Alterling på Circle K.

Laddar snabbare än dagens bilar klarar av

De nya supersnabbladdarna klarar av att leverera 350 kilowatt, avsevärt mer än de nuvarande snabbladdarna som klarar upp till 50 kilowatt. Hur lång tid det tar att ladda en elbil beror på flera faktorer som till exempel bilbatteriets kapacitet eller hur kallt batteriet är. Men under optimala förhållanden kommer de nya superladdarna kunna sänka tiden rejält. En elbil kommer att laddas från noll till 80 procent på under tio minuter, något som med dagens laddare tar omkring 40 minuter.

– Vi invigde precis vår första korridor med IONITYS supersnabbladdare och det innebär att man kan åka från Norge, genom Sverige till Danmark, ut i Europa. Så vi har knutit ihop våra skandinaviska länder med resten av Europa, det är jättestort, säger Jenni Alterling på Circle K.

För att elbilsförare ska få en så trivsam upplevelse som möjligt utvecklar även Circle K sina stationer. De nya stationerna ska vara en plats som erbjuder allt som kan tänkas behövas på en resa utmed vägen.

– Vi vill att alla förare ska känna att Circle K är det första valet för den som vill ladda sina bilar och ta en paus från körandet. Våra stationer erbjuder ett brett utbud av mat, kaffe, wifi, allt som kan tänkas behövas under ett stopp, säger Jenni Alterling på Circle K.

Så kapas laddtiden med nya supersnabbladdarna

Under 2019 utvecklar Circle K sina stationer och utrustar de med nya supersnabbladdare. De nya laddarna har en kapacitet på 350 kilowatt, en anmärkningsvärd ökning från nuvarande 50 kilowatt. 350 kilowatt är betydligt mer än dagens bilar klarar av, inte förrän slutet av året kommer den första bilen med möjlighet att ta emot så mycket.

– Det här är en framtidssatsning med målet att ligga före elbilsutvecklingen. Vi tror att andelen elbilar kommer att öka kraftigt i Sverige de närmaste åren och vi ser att vi fortsatt har en viktig roll att fylla för bilisten på vägen – oavsett på vilket sätt bilen drivs framåt, säger Jenni Alterling på Circle K.

Under normala förutsättningar laddar dagens snabbladdare elbilen på omkring 40 minuter. Med de nya supersnabbladdarna kommer det ta under tio minuter. Ambitionen är att de nya supersnabbladdarna ska finnas på omkring 30 stationer över hela landet innan året är slut.

– Tillsammans med IONITY utvecklar vi det svenska elbilsnätet. Det är ett samarbete vi verkligen är stolta över och det är någonting som gynnar våra kunder och samtidigt är bra för miljön, säger Jenni Alterling på Circle K.

Circle K arbetar aktivt för omställningen till mer förnybart inom drivmedelsbranschen, så att Sverige kan nå sina klimatmål. Redan nu är var fjärde liter som tankas hos Circle K fossilfri och all el hos Circle K är grön el. Målet med utbyggnaden av supersnabbladdarna är att knyta ihop Europa och skapa ett klimatvänligt nät för framtidens förare.

– Vi invigde precis vår första korridor med IONITYS supersnabbladdare och det innebär att man kan åka från Norge, genom Sverige till Danmark ut i Europa. Så vi har knutit ihop våra skandinaviska länder med resten av Europa, det är jättestort, säger Jenni Alterling på Circle K.

Både en fråga om miljö – och om framtiden

Experter är övertygade om att klimatsmarta alternativ och elbilar är framtiden. Därför rustar Circle K för att fortsätta vara första valet för sina kunder och utvecklar sina stationer för att erbjuda allt som kan tänkas behövas utmed vägarna både nu och framåt.

– Vi satsar på våra butiker och arbetar för att utveckla det konceptet. Som elbilskund vill man ha ett trevligt stopp utmed vägen som erbjuder ett brett utbud av mat och fika samtidigt som det finns tillgång till tvätt och spolarvätska. Vi vill erbjuda en helhetslösning, säger Jenni Alterling.
Ambitionen är att ha 140 snabbladdare varav 100 supersnabbladdare på omkring 60 av Circle K:s stationer innan året är slut.

Upplev Europa fossilfritt – tack vare nya nätverket

Klimatfrågan har aldrig varit så brinnande som den är nu och fler och fler väljer bort flyget till förmån för tåg eller bil. Circle K utvecklar nu tillsammans med samarbetspartnern IONITY sitt laddningsnät och binder ihop det med Europa för att göra det möjligt att resa utan att oroa sig för klimatet.

– Framtidens elbilsförare ska inte behöva oroa sig för långa laddtider eller vilken rutt de ska ta för att komma fram. Våra supersnabbladdare kommer att finnas med cirka tolv mils mellanrum på de mest trafikerade vägarna i Sverige för att skapa en så enkel resa som möjligt, säger Jenni Alterling på Circle K.

Klimatfrågan är en het potatis som engagerar allt fler och medvetenheten kring vår planet och dess utmaningar ökar från dag till dag. Jenni Alterling på Circle K arbetar just nu med att utveckla företagets laddnät och för henne och Circle K är miljöfrågan en av de viktigaste frågorna för tillfället. Ambitionen är att det ska finnas 140 snabbladdare i landet varav 100 supersnabbladdare på omkring 60 stationer innan året är slut.

– Vi invigde precis vår första korridor med IONITYS supersnabbladdare och det innebär att man kan åka från Norge, genom Sverige till Danmark, ut i Europa. Vi har knutit ihop våra skandinaviska länder med resten av Europa, det är jättestort, säger Jenni Alterling på Circle K.

Byggnationen av det nya nätet görs tillsammans med samarbetspartnern IONITY som utvecklat de nya supersnabbladdarna. De nya laddarna klarar av att ladda 350 kilowatt, något som är betydligt mer än dagens 50 kilowatt. Innan året är slut ska snabbladdning av el finnas tillgänglig med cirka tolv mils avstånd för att göra det möjligt för elbilsföraren att ta sig dit den vill utan att känna räckviddsångest.

– Framtidens elbilsförare ska inte behöva oroa sig för långa laddtider eller vilken rutt de ska ta för att komma fram. Våra snabbladdare kommer att finnas med omkring tolv mils mellanrum på de mest trafikerade vägarna i Sverige för att skapa en så enkel resa som möjligt, säger Jenni Alterling på Circle K.

”Vi ser att det här är framtiden”

I dag i Sverige finns det omkring 4,5 miljoner personbilar där drygt 80 000 är el eller laddhybrider. Många tror att den siffran kommer att öka explosionsartat de kommande åren i takt med att elbilarna blir allt bättre. Circle K:s utbyggnad är därför en långsiktig satsning som man hoppas ska kunna hjälpa Sverige att bli ett av framkantsländerna när det kommer till klimatsmarta drivmedelsalternativ. I dag är var fjärde liter som tankas hos Circle K fossilfri och all el som laddas är grön el.

– Det här är en framtidssatsning med målet att ligga före elbilsutvecklingen. Vi tror att andelen elbilar kommer att öka kraftigt i Sverige de närmaste åren och vi ser att vi fortsatt har en viktig roll att fylla för bilisten på vägen – oavsett på vilket sätt bilen drivs framåt, säger Jenni Alterling på Circle K.