Image
betalkort Mastercard
Image
Betalkort Mastercard
Frågor & svar

Frågor & svar

Här hittar du vanligt förekommande frågor och svar kring Circle K Mastercard

Ändring i villkor för Circle K EXTRA Mastercard 15/6 2021

  • Vad är det som förändras?

    Vi uppdaterar villkoren för Circle K EXTRA Mastercard, bland annat som en följd av EU lagstiftning kring valutaväxling. Syftet är att göra det enklare för dig som använder kort att jämföra valutaväxlingskostnader. Detta påverkar inte priset på valutaväxling, men du kommer hädanefter att få information i samband med vissa köp eller uttag inom EU eller EES.

    I fjol infördes ett nytt krav i EU-lagstiftningen som har gjort det enklare för dig som använder kort att jämföra olika företags valutaväxlingsavgifter, när du handlar eller tar ut pengar inom EU eller EES. Alla företag som erbjuder valutaväxling måste numera visa valutaväxlingskostnaden i relation till den valutakurs som dagligen beräknas av den Europeiska centralbanken.

    Med anledning av EU-lagstiftningen kommer vi nu att börja skicka dig information om var du kan jämföra din valutaväxlingskostnad, i samband med ditt köp i vissa utländska valutor. Om du gör flera köp eller uttag i samma valuta, kommer du endast få information vid det första köpet eller uttagstillfället. Fortsätter du att genomföra köp eller uttag i samma valuta får du på nytt information efter 30 dagar. Du kan välja att inte få denna information i Spendwise appen under inställningar.

    De nya villkoren hittar du under sidan ”Villkor”. På samma sida hittar du också det verktyg som visar informationen om kostnader för valutaväxling i relation till Europeiska centralbankens valutakurser.

Frågor & svar relaterat till covid-19

  • Jag har just nu svårt att betala min faktura, vad ska jag göra?

    Du kan kontakta oss genom att logga in på Mitt Mastercard eller i appen och skicka oss ett säkert meddelande med personlig information så hjälper vi dig. Detta för att du som kund aldrig ska lämna ut känsliga uppgifter som kortnummer eller koder via vanliga e-post. Om ditt kort har delbetalningsutrymme så kan du alltid delbetala din faktura. Om du behöver hjälp kan du kontakta oss genom att logga in på Mitt kort eller i Spendwise-appen och skicka oss ett säkert meddelande med personlig information så hjälper vi dig. Detta för att du som kund aldrig ska lämna ut känsliga uppgifter som kortnummer eller koder via vanliga e-post. Du vet väl att du kan välja att delbetala din faktura.

  • Jag har just tecknat mig för betalskydd, vad gäller för mig om jag blir permitterad eller arbetslös?

     Försäkringen betalskydd gäller endast om man blir arbetslös, men ej vid permittering

  • Var kan jag läsa mer om mina rättigheter som privatkund?

     Du kan läsa mer om vilka rättigheter du har på Hallå Konsument. Sidan uppdateras omgående med det senaste inom området.

  • Vad gör jag om jag inte fått min beställda vara?

    Kontakta först inköpsstället och fråga varför din vara inte har levererats. Om inköpsstället inte kan eller vill hjälpa till har du som kortinnehavare möjlighet att göra en reklamation hos oss. För att vi ska kunna hjälpa dig behöver det framgå i reklamationen att du har kontaktat köpstället. Bifoga all dokumentation du har i form av kvitton, orderbekräftelse, leveransbekräftelse och skriftlig kommunikation du har haft direkt med inköpsstället. Observera att en återbetalning kan ta längre tid än normalt på grund av rådande omständigheter.

  • Kan jag få tillbaka pengarna för biljetter, teater eller liknande evenemang om de blir inställda?

    Kontakta först arrangören för att se hur de hanterar återbetalningar. Om du inte får hjälp där har du som kortinnehavare möjlighet att göra en reklamation hos oss. För att vi ska kunna hjälpa dig behöver det framgå i reklamationen att du har kontaktat köpstället. Bifoga all dokumentation du har i form av kvitton, orderbekräftelse, leveransbekräftelse och skriftlig kommunikation du har haft direkt med inköpsstället. Observera att en återbetalning kan ta längre tid än normalt på grund av rådande omständigheter.

  • Vad gäller för min reseförsäkrng?

    Du kan avboka en resa om du eller en anhörig blir sjuk innan avresa. Avbokning av resa på grund av risk för att smittas av coronaviruset omfattas däremot inte.

    Avbeställningsskyddet ger dig möjlighet att avboka en resa på grund av akut sjukdom eller olycksfall innan du ska resa. Avbeställning kan ersättas mot läkarintyg enligt villkoren i din reseförsäkring. Detta gäller även om du är smittad av coronaviruset och har ett läkarintyg som bekräftar detta. Avbeställningen täcker enbart flyg eller hotell som du bokat innan avresa om du blir akut sjuk.

    Om flygbolaget ställer in resan omfattas varken flyget eller hotellet av reseförförsäkringen på kortet. Du ska istället vända dig till researrangören eller flygbolaget för att få hjälp.

    Läs mer om vad som ingår i din kortförsäkring:

Frågor och svar om avbeställningsskyddet